Śródziemnomorska wyspa hitem. Imponujący wzrost liczby turystów z Polski
Maltańska turystyka rozwija się w imponującym tempie. Wśród europejskich rynków przyjazdowych szczególnie wyróżnia się Polska – w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku Maltę odwiedziło 280 tys. turystów z naszego kraju, co oznacza wzrost o 50 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r.
Więcej turystów z Polski niż z Francji i Niemiec
Polska znalazła się w tym czasie na 3. miejscu pod względem liczby zagranicznych gości, ustępując jedynie Wielkiej Brytanii (639 tys.) oraz Włochom (471,8 tys.), a wyprzedzając Francję (234,5 tys.) i Niemcy (193 tys.). Polscy turyści nie poprzestali na darmowych atrakcjach – średnie wydatki per capita w analizowanym okresie wyniosły 778 euro. To więcej niż wydawali turyści z Włoch (średnio 664 euro), ale mniej niż goście z Hiszpanii (803 euro). Łącznie polscy turyści wydali w tym czasie 218,32 mln euro.
Zainteresowanie śródziemnomorską wyspą potwierdzają dane z lokalnych lotnisk. Do końca września bieżącego roku Katowice Airport odprawiło na Maltę tyle samo turystów, co przez cały rok 2024 (102 tys.). Gwałtowny rozwój turystyki przyjazdowej z Polski to także zasługa uruchomienia bezpośrednich, całorocznych połączeń PLL LOT z tym śródziemnomorskim krajem (cztery loty tygodniowo).
„Jeżeli dynamika utrzyma się na takim poziomie, jak do tej pory, to do końca bieżącego roku Maltę ma szansę odwiedzić prawie 4 milionów zagranicznych gości, w tym 350 tys. gości z Polski” – prognozuje John Mary Attard, regionalny dyrektor biura Maltańskiej Organizacji Turystycznej (Malta Tourism Authority) w Warszawie.
Rozwój turystyki na Malcie. Wizja na 2050 rok
W okresie od stycznia do września 2025 roku Malta gościła ponad 3,075 mln turystów, co stanowi wzrost o 11,7 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Całkowite wydatki turystów oszacowano na 3,3 mld euro (wzrost o ponad 18 proc.), co potwierdza utrzymujący się trend rosnącego zainteresowania tym śródziemnomorskim kierunkiem. Strategia wyspy opiera się na przyciąganiu turystów przez cały rok.
Rząd Malty postawił cel na 2050 rok – wzrost liczby turystów do 4,5 miliona rocznie, który ma pochodzić głównie z obszarów poza Europą.
Samoloty z kibicami. Mecz Polska-Malta
Impulsem do podróży mogą być też koncerty i wydarzenia sportowe, jak mecz eliminacji mistrzostw świata Polska-Malta 17 listopada. Z danych biura eSky.pl wynika, że że w nadchodzący weekend ponad 20 proc. wszystkich rezerwacji tego biura podróży to właśnie wyjazdy na tę wyspę. „Odnotowujemy blisko 3 razy więcej rezerwacji niż w tych samych dniach 2024 r. To pokazuje, że kibice coraz częściej łączą pasję do sportu z podróżowaniem i odkrywaniem nowych miejsc. Co ciekawe, jeśli chodzi o cały listopad to obserwujemy prawie 50 proc. wzrost podróży na Maltę r/r” – zauważył Marcin Starkowski, ekspert internetowego biura eSky.pl.